söndag 8 november 2009

Nycklar till kunskap och skolutveckling




Vår stora gamla nyckel satt en gång i låset till en loge. Vi hittade den i potatislandet. Hur hamnade den i jorden? Kanske var det drängen som tappade den? Inte särskilt troligt. Mer sannolikt är nog att den helt enkelt försvann, när logen revs eller monterades ned. Moderna och bättre nycklar sattes in i dörrarna.

Just nu pågår en livlig debatt i media om vad som är nyckeln eller nycklarna till framgång för den svenska skolan.

Det senaste utspelet kom från ekonomerna i Svenskt Näringsliv, som tycker att lärarna borde fokusera på höjd kvalitet och vara mer i skolbyggnaden. Så här skriver Metta Fjelkner på http://www.lr.se/ "När det gäller utbildningskvaliteten antar vi gärna utmaningen. Däremot görs flera tankevurpor i ekonomernas syn på lärares arbetssituation."

"Svenskt Näringslivs ekonomer ger sig idag rätt in i lärarnas avtalsrörelse på den kommunala sidan. Som enda yrkesgrupp lyfts just lärarnas specifika avtalsfrågor genom en debattbok och debattartikel i Svenska Dagbladet. - Jag finner det uppseendeväckande att tre ekonomer, varav två direkt knutna till Svenskt Näringsliv går in i frågor som de rimligen inte har någon kunskap om, nämligen lärarnas pedagogiska arbete och undervisning, säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Metta Fjelkner.
I boken "Den orättvisa skolan" lyfter författarna fram den otvetydiga sanningen att svensk skola blivit alltmer orättvis sedan kommunaliseringen i början av 1990-talet. Ekonomerna hävdar vad de tycker bör göras i skolan för att hölja resultaten. Större klasser tycks vara deras tulipanaros. - Man vill att lärarna ska arbeta i skolbyggnaden under hela sin arbetstid. Istället för att fokusera på lärares arbetstidsavtal borde ekonomerna hjälpa till att få bort de obehöriga som arbetar som lärare i skolan, säger Metta Fjelkner.

- Liksom arbetsgivarsidan har de läst den omtalade McKinsey-rapporten som fan läser Bibeln. Det man främst tar fasta på är att det påstås att klasstorleken inte spelar så stor roll för hur eleverna presterar. Men beprövad erfarenhet visar på motsatsen - fråga vilken lärare som helst! - Enda sättet att skapa mer elev-lärartid är att göra klasserna mindre, understryker Metta Fjelkner. - Lärare behöver inte tid i skolan i största allmänhet. Lärare behöver mer tid med elever - men också mer tid för att förbereda och efterarbeta sina lektioner och sin undervisning.

För en ämneslärare som kan ha 200-300 elever i veckan behövs det inte större klasser. Vi behöver inte fler elever per lärare, istället mer tid för varje enskild elev med sin lärare. Detta för att höja undervisningskvaliteten för eleverna! Lärarnas Riksförbund instämmer dock kraftfullt i att det behövs bättre kontroll och styrning i skolan. Detta är på väg att delvis genomföras genom Skolinspektionens verksamhet. Kvaliteten på lärarutbildningen måste också förbättras, vilket Lärarnas Riksförbund länge krävt. Även detta är på väg att genomföras."


Det är inte drängen eller lärarna som tappat nyckeln till kunskap. Lärarna gör redan allt de kan för sina elever, och siktar på höjd kvalitet. Mer sannolikt är att ansvariga politiker allt sedan kommunaliseringen prioriterat andra saker i sin verksamhet och provar andra nycklar i kunskapens lås!

Ha en bra arbetsvecka!
Solveig Nygård, kommunombud

Ps klicka in på http://lrxyzreg6.blogspot.com/ - en blogg för hela regionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar